2025 m. gegužės 12–14 dienomis Vilniaus kolegijos Ekonomikos fakultete vyko Erasmus+ programos strateginės partnerystės KA2 projekto „Design2Freedom: promoting Person-Centred Design applied to disability in higher education“ organizuotas įtraukiojo dizaino HAKATONAS – „Design2Freedom: į asmenį orientuoto dizaino, taikomo neįgaliesiems aukštosiose mokyklose, skatinimas“.
Šio renginio tikslas – skatinti studentų sąmoningumą ir kūrybiškumą sprendžiant kasdienius iššūkius, su kuriais susiduria funkcinės įvairovės žmonės, taikant į asmenį orientuotą, įtraukųjį dizainą.
Hakatone dalyvavo studentai ir dėstytojai iš trijų fakultetų: Ekonomikos (EKF), Elektronikos ir informatikos (EIF) bei Pedagogikos (PDF). EKF fakultetą atstovavo studentai bei EKF projektų vadovė Daiva Kelpšaitė, Bankininkystės katedros vedėja Gitana Mečėjienė, Studijų skyriaus vadybininkė Laura Žarskienė ir Studijų skyriaus vedėja Inga Pašiušienė.
„Šis projektas yra unikali galimybė pristatyti žmonių su negalia patiriamus iššūkius ir leisti studentams įsijausti į kiekvienos grupės problemines patirtis. Tada atsiranda motyvacija kūrybai, sprendimų ieškojimui, kurie maloniai džiugina“, – džiaugiasi EKF projektų vadovė D. Kelpšaitė.
Iš viso hakatone dalyvavo 38 studentai, suskirstyti į 6 įvairiaprofiles komandas po 6–7 narius. Kiekviena komanda jungė skirtingų sričių žinias ir patirtis – nuo IT iki socialinių mokslų, siekiant kurti tvarius, realius ir žmogui pritaikytus sprendimus.
Renginio metu dalyviai gilinosi į negalių įvairovę, universalaus dizaino (UD) principus, dizainu grindžiamo mąstymo metodiką bei žiniatinklio prieinamumo gaires (WCAG 2.2).
Studentų komandų iššūkiai buvo realūs – juos pateikė „Aklųjų ir silpnaregių asociacija“ bei Lietuvos autizmo asociacija „Lietaus vaikai“. Visi iššūkiai kilo iš realių kasdienybės patirčių ir poreikių:
Spręsti iššūkiai:
- Aklajam ar silpnaregiui asmeniui keliaujant į įstaigą/pastatą sunku rasti įėjimą.
- Orientavimosi problemos dideliuose pastatuose – žmonės su regos negalia negali perskaityti/matyti rodyklių ar ženklų.
- Nežinoma, koks autobusas/troleibusas atvyksta į stotelę – trūksta informacijos regos negalią turintiems keleiviams.
- Bankų ir įstaigų eilių valdymo sistemos nėra pritaikytos akliesiems – jie nežino, kada jų eilė.
- Programėlė pagal „šaukštų teoriją“ žmonėms su ASD, ADHD ir kitomis nematomomis negaliomis padeda planuoti dieną ir energiją.
- Bendravimo su kolegijos pagalbą teikiančiais specialistais platforma – skirta studentams, turintiems negalią ar specialiųjų poreikių.
Komandų sukurtus prototipus vertino kompetentinga komisija, kurią sudarė įvairių sričių atstovai:
- Vilmantas Balčikonis, Lietuvos aklųjų ir silpnaregių asociacijos viceprezidentas;
- dr. Laura Gžegoževskė, EIF prodekanė;
- Marius Ignatonis, Vilniaus kolegijos Projektų skyriaus projektų vadovas;
- Inga Pašiušienė, EKF Studijų skyriaus vedėja.
Pirmąją vietą iškovojo komanda, sukūrusi inovatyvų sprendimą – prototipą „Skambanti kryptis“, skirtą 3-ajam iššūkiui – autobuso atvykimo informacijos prieinamumui regos negalią turintiems žmonėms. Komandą sudarė: Izaijas Dirgėlas (EIF), Augustinas Jazgevičius (EIF), Saulė Jurkevičiūtė (EIF), Nojus Nabažas (EIF), Laura Kravčuk (PDF), Tomas Navickas (EKF).
Antrą vietą pelnė komanda „Sense Way“, sprendusi 4 iššūkį, susijusį su bankų ir įstaigų eilių valdymo sistemų prieinamumu regos negalią turintiems asmenims. Komandą sudarė studentai:
Arminas Keršys (EIF), Sara Kulauskaitė (EIF), Danila Murašov (EIF), Tomas Pojawis (EIF), Dangis Simanavičius (EIF), Ernest Vasilevskij (EKF).
Trečia vieta atiteko komandai „Takto“, pasirinkusiai 2 iššūkį, kuris analizavo regos negalią turinčių žmonių orientacijos problemas dideliuose pastatuose. Komandoje dirbo: Benas Benediktavičius (EIF), Ernestas Bernatavičius (EIF), Livija Klimkevičiūtė (EIF), Mantas Mikailionis (EIF), Laurynas Raščius (EIF), Eglė Sadauskaitė (EIF), Maksim Trachnevičius (EKF).
Hakatonas buvo ne tik praktinė, bet ir vertybinė patirtis – jis skatino empatiją, komandinis darbas jungė skirtingas kompetencijas, o sprendimų prototipai turės potencialą būti vystomi toliau.